Sikat Gigi Saat Berpuasa? UAD: Sangat Dianjurkan Sebelum Solat

Sikat Gigi Saat Berpuasa? UAD: Sangat Dianjurkan Sebelum Solat

Dedi Sutiadi
2020-04-28 15:05:00
Sikat Gigi Saat Berpuasa? UAD: Sangat Dianjurkan Sebelum Solat
Ekspresi orang mencium bau mulutnya. (Foto: Istimewa)

Marhaban ya Ramadan! Masuk hari kelima puasa, pasti setiap kita yang melakukan ibadah puasa pasti akan mengalami yang namanya bau mulut. Salah satu cara untuk menghilangkan bau mulut tersebut adalah dengan menggosok gigi. Lalu pertanyaanya ‘apakah boleh kita menggosok gigi di siang hari saat berpuasa?

Ustad Adi Hidayat Lc.MA. pernah mendapat pertanyaan seperti ini. Lalu beliau menjawab, jika menggosok gigi sebelum solat walaupun itu solat Dzuhur (siang) di bulan Ramadan itu termasuk anjuran yang di beri oleh Nabi Saw.

“Ada amalan mustahab, mustahab itu amalan yang sangat dianjurkan. Berpahala bila dikerjakan, tapi tidak mengandung dosa bila ditinggalkan. Diantarannya bersiwak, siwak itu artinya sikat gigi. Jadi anda boleh bersikat gigi tapi yang dianjurkan jangan menggunakan pasta gigi yang dapat mengumpulkan ludah,” kata ustad Adi.

Ustad Adi mengatakan, jika ingin bersiwak atau menggosok gigi, jangan menggunakan pasta gigi yang beresiko untuk tertelan.

“Kata Nabi, Kalaulah tidak memberatkan umatku, tentu aku akan perintahkan umatku untuk bersiwak setiap kali dia akan solat. Kata para ulama di siang Ramadan justru dianjurkan amalan mustahab,” lanjut UAD.



Share :

HEADLINE  

Kaesang Optimis PSI Tembus Senayan Minta Kader Kawal Real Count

 by Andrico Rafly Fadjarianto

February 17, 2024 09:44:02


Hasil Real Count KPU Sulawesi Tengah: Suara PSI Tembus 4,17%

 by Andrico Rafly Fadjarianto

February 16, 2024 21:11:41


Pemuka Agama Himbau Semua Terima Hasil Pemilu, Saatnya Rekonsiliasi

 by Andrico Rafly Fadjarianto

February 16, 2024 13:44:30